Veelgestelde vragen

Vragen over Weemaes, je glasherstelling of renovatie? Zoek je info over glas? Ontdek hier alle antwoorden in de FAQ’s. Gebruik de knoppen of zoekbalk hieronder voor een snel antwoord op je vraag.

Ik zoek informatie over

Alles over Weemaes

Wanneer en hoe kan ik Weemaes bereiken?

Op werkdagen zijn onze filialen bereikbaar van 8u30 tot 17u (uitgezonderd op feestdagen). Je kan mailen naar info@weemaesglas.be of ons bellen op het gratis nummer 0800 11 879. Voor vragen over planning druk je op 2, voor algemene vragen en vragen over je offerte druk je op 1. Voor vragen over boekhouding druk je op 3.

Buiten de openingsuren kan je ons steeds contacteren via mail of via onze website. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op:

Een aanvraag voor een herstelling of een offerte voor je glasrenovatie kan je ook steeds rechtstreeks via de website indienen. Daar krijg je direct een overzicht van de informatie die we nodig hebben om je offerte te kunnen opstellen.

Weemaes heeft geen toonzalen, je kan dan ook enkel op afspraak terecht in één van onze filialen. Je kan hiervoor bellen naar 0800 11 879.

Wat is jullie e-mailadres?

Heb je een algemene vraag of een vraag over je offerte of facturatie? Dan kan je steeds mailen naar ons algemeen e-mailadres: info@weemaesglas.be

Voor vragen over planning (van je opmeting, herstelling of renovatie) kan je terecht op planning@weemaesglas.be.

Een vraag over de renovatie van je ramen? Dan kan je mailen naar reno@weemaesglas.be.

Voor sollicitaties kan je contact met ons opnemen via jobs@weemaesglas.be.

Wat is jullie telefoonnummer?

Je kan ons, tijdens de kantooruren, steeds bereiken op het gratis nummer 0800 11 879.

Voor vragen over planning druk je op 2, voor algemene vragen en vragen over je offerte druk je op 1. Voor vragen over boekhouding en facturatie druk je op 3.

Ook tijdens de schoolvakanties en het bouwverlof zijn we telefonisch te bereiken. Enkel op feestdagen zijn we niet aan het werk en stuur je ons best een mailtje.

Is er een Weemaes vestiging bij mij in de buurt?

Onze teams voeren herstellingen en renovaties uit in heel België.

Het Weemaes hoofdkantoor bevindt zich in Drongen, bij Gent. Daarnaast hebben we nog een tweede magazijn in Oostkamp/Brugge en een aantal regiokantoren verspreid over Vlaanderen.

Weemaes heeft geen toonzalen, je kan ons daarom best telefonisch of via mail bereiken. Je kan enkel op afspraak terecht in onze filialen.

Weemaes Gent Weemaes Brugge
09 296 40 07 050 89 52 00
Koninginnelaan 25
9031 – Drongen
Nijverheidsstraat 5A
8020 Oostkamp
gent@weemaesglas.be brugge@weemaesglas.be

Kan ik zonder afspraak langskomen bij Weemaes?

Je kan enkel op afspraak terecht in onze kantoren.

Om je offerte op te stellen volstaat het vaak om ons de ruwe afmetingen van het glas te bezorgen. Je hoeft dus (gelukkig) niet zelf je raam of glas uit te breken en mee te brengen naar ons atelier.

Voor zowel een herstelling als een renovatie komt onze opmeter of specialist langs bij jou, vóór of na de opmaak van je offerte. Zo kunnen we je glas correct opmeten voor productie en je juist adviseren over je opties.

Je wil graag weten hoe je nieuwe glas er zal uit zien? We hebben geen showroom maar onze experten hebben wel steeds stalen mee die je kan bekijken en vergelijken. We gaan steeds samen met jou op zoek naar de beste oplossing.

Voor welke diensten kan ik terecht bij Weemaes?

Weemaes is het eerste en enige glasbedrijf in België dat zich volledig toelegt op het herstellen van beschadigd glas en het vervangen van verouderd glas in gebouwen.

Heb je een gebroken of gebarsten raam, of condens tussen je glas?
Dan kan je hier een herstelling aanvragen.

Heb je nog enkel glas of oud dubbel glas in je woning en wil je beter isoleren?
Dan kan je hier een offerte aanvragen voor hoogrendementsglas.

Naast herstellingen en renovaties voeren we ook securisaties uit bij ernstige glasschade.

  • Als particulier dien je dan eerst een aanvraag in bij je verzekering voor een beveiliging. Eens we de aanvraag via je verzekering ontvangen, bekijken we wanneer we het snelst één van onze collega’s kunnen langs sturen om je raam of glazen deur te beveiligen (met stevige folie of een houten plaat).
  • Voor bedrijven hoeft de aanvraag voor een beveiliging niet via de verzekering te verlopen. Hier volstaat het om contact op te nemen met ons via het gratis nummer 0800 11 879

Kan ik mijn raam of deur laten beveiligen door Weemaes?

Ja. Naast herstellingen en renovaties voeren we ook securisaties uit.

Als particulier doe je dan eerst aangifte bij je verzekering en vraag je bij hen ook een beveiliging aan. Nadat je verzekering ons contacteert, bekijken we wanneer onze collega’s het snelst kunnen langskomen om je raam of glazen deur te beveiligen.

Voor bedrijven hoeft de aanvraag niet via de verzekering te verlopen. Hier volstaat het om contact op te nemen met ons via het gratis nummer 0800 11 879.

Een beveiliging gebeurt steeds met een stevige PVB folie of een houten plaat, afhankelijk van het soort schade. We komen in de meeste gevallen de dag zelf of de dag na de aanvraag bij je langs (afhankelijk van de urgentie).

Dubbel glas wordt steeds op maat besteld bij onze leveranciers, je gebroken dubbel glas kan dus niet de dag zelf nog vervangen worden. Reken op een 4 à 6 weken na de beveiliging en opmeting van je glas voor we bij je langskomen voor de uiteindelijke herstelling.

Kan ik glas laten snijden bij Weemaes?

Neen. We snijden geen glas in ons magazijn. Enkel bij een spoedherstelling van enkel glas snijden we enkel glas op maat. Al het andere glas in ons atelier wordt op maat besteld bij onze leveranciers.

Heb je zelf een stuk glas dat je kleiner of in een bepaalde vorm wil laten snijden? Dan kan je hiermee best terecht bij een traditionele glashandel.

Kan ik mijn oude versleten siliconedichting laten vervangen door Weemaes?

We bieden het opnieuw siliconeren van ramen niet aan als aparte dienst.

Wel kunnen we, wanneer we bij je langskomen voor een herstelling of renovatie, de siliconedichting van andere ramen in hetzelfde gebouw herstellen. Vermeld dit steeds bij je aanvraag, dan kunnen we onze tijd bij jou ter plaatse correct inschatten en komt dit ook netjes op je offerte te staan.

Wil je enkel de siliconedichtingen van je glas laten herstellen? Dan zoek je best een aannemer die zich specialiseert in kitwerken.

Ik wil een kattenluik in mijn raam, voeren jullie dit uit?

Neen, we plaatsen geen kattenluiken, noch maken we uitsparingen voor katten- of hondenluiken, in bestaande ramen.

Ik heb schade aan mijn raamkader, herstellen jullie dit?

Neen. Schade aan je kader herstellen we niet, we vervangen enkel het beschadigde glas.

We werken wel samen met een aantal partners die de schade aan je raamkaders kunnen herstellen:

Alles over mijn glasherstelling

Mijn glas laten vervangen door Weemaes, hoe gaat dat in zijn werk?

In de meeste gevallen verloopt een glasherstelling bij Weemaes als volgt:

1. Je aanvraag
Je dient een aanvraag in voor glasherstel via mail, onze website of via je verzekering.

Via de website krijg je direct een overzicht van de informatie die we nodig hebben voor je offerte.
Doe je een aanvraag via mail of je verzekering? Vergeet dan niet volgende informatie te vermelden:

  • Je contactgegevens: je telefoonnummer, je e-mailadres en het adres dat op je offerte moet komen
  • Informatie over de glasschade: gaat het over condens of glasbreuk?
  • Informatie over het glas: over hoeveel ruiten gaat het? Bevinden deze zich op het gelijkvloers of op verdieping? Wat zijn de ruwe afmetingen van het glas?
  • Foto’s van het beschadigde glas en de situatie errond.

Meer info over hoe je glas kan opmeten en een aantal voorbeeldfoto’s kan je op deze pagina vinden.

Je krijgt van ons steeds een Track & Trace link via welke je de voorgang van je herstelling kan volgen.

2. Je offerte
In de meeste gevallen maken we eerst een offerte op van op afstand, op basis van de gegevens die je ons bezorgde.

Is de situatie moeilijk in te schatten van op afstand? Dan plannen we eerst een opmeting in voor we je offerte opstellen.

Je ontvangt onze offerte steeds per mail. Wens je dat we de offerte ook rechtstreeks naar je verzekering sturen? Bezorg ons dan zeker de contactgegevens van je makelaar.

3. Je goedkeuring
Ga je graag in op onze offerte? Top! Bezorg ons je akkoord door te mailen naar info@weemesglas.be.

Na goedkeuring bezorgen we je een voorschotfactuur. Nadat deze voldaan is neemt onze planningsdienst contact met je op om de opmeting van je glas in te plannen. Werd je glas reeds opgemeten door ons? Dan gaat je glas na ontvangst van het voorschot in bestelling.

Een voorschot is niet altijd van toepassing: werkt je verzekering met een derdebetalersregeling? Dan ontvang je geen voorschotfactuur van ons maar regelen we alles direct met je verzekering.

4. De opmeting van je glas
Onze opmeter komt bij je langs om de definitieve maten van het beschadigde glas op te meten. Daarnaast zal de opmeter ook de technische aanpak van de herstelling bepalen en, wanneer nodig, stalen van het nieuwe glas met je overlopen.

Om een correcte opmeting uit te voeren moet er toegang zijn tot het gebouw en dient de zone vrij te zijn. We rekenen daarom op je aanwezigheid.

We bezorgen je steeds een bevestiging van je afspraak via mail, en je kan deze ook bekijken via de Track & Trace link die je van ons ontving. Onze opmeter belt je op van zodra hij/zij onderweg is naar jou.

5. De bestelling van je glas
Je glas wordt steeds op maat gemaakt. Na de verwerking van de opmeting, nemen we het glas in bestelling bij één van onze leveranciers. Hierna gaat je glas bij hen in productie.

6. Het inplannen van je glasherstel
Gemiddeld 3 weken na de bestelling van je glas, zal onze planningsdienst je contacteren om de herstelling van je glas in te plannen of om je een stand van zaken mee te geven.

Je krijgt van ons steeds een bevestiging op mail van het afgesproken moment. Je kan ook steeds de datum nagaan via de track & trace link die je van ons ontvangt na het indienen van je aanvraag.

7. Het glas vervangen
Op het afgesproken moment komen onze techniekers bij je langs om het beschadigde glas te vervangen. Onze techniekers bellen je op van zodra ze hun vorige post verlaten.

Mogen we je vragen om de werkzone vrij te maken (decoratiematerialen, gordijnen,…) en ervoor te zorgen dat de zone goed toegankelijk is? Op die manier kunnen we een vlot en veilig herstel voorzien.

8. Je factuur
Na de uitvoering van de werken ontvang je van ons je saldofactuur.

In bepaalde gevallen wordt er door je verzekering gekozen voor een herstel in natura, je zal dan geen factuur van ons ontvangen.

Kan ik de voortgang van mijn herstelling ergens opvolgen?

Ja. Je ontvangt van ons steeds een Track & Trace link via mail, maximaal een paar uur na het indienen van je aanvraag. Hou zeker je map met ongewenste mail in de gaten, soms komen deze mailtjes hierin terecht.

Via de Track & Trace link kan je gemakkelijk zien in welke fase je herstelling zit, en welke actie er van jou of van ons verwacht wordt.

Hoe lang duurt het voor mijn glas hersteld kan worden?

Je glas wordt steeds op maat gemaakt bij onze leveranciers.

Gemiddeld komen we 4 à 6 weken na de bestelling van het glas bij je langs om het nieuwe glas te plaatsen. Onze planningsdienst neemt gemiddeld binnen 3 weken na de bestelling van het glas contact op om je herstelling in te plannen.

Een offerte ontvang je doorgaans binnen de 2 werkdagen.

Ik wens telefonisch een offerte te ontvangen, wat nu?

Helaas kunnen we telefonisch geen prijzen voor de herstelling van je glas aanbieden. De prijs van je glasherstel hangt af van heel wat factoren, je ontvangt daarom van ons steeds een offerte op maat per mail.

Je ontvangt onze offerte gemiddeld binnen de 2 à 3 werkdagen na je aanvraag. In bepaalde gevallen komen we eerst opmeten voor we een offerte opstellen. Dit delen we je steeds tijdig mee.

Om een correcte prijsindicatie van op afstand te kunnen geven hebben we steeds volgende informatie nodig:

  • Hoeveel ruiten zijn er beschadigd?
  • Welke schade is er aan je glas: is het glas gebroken of gecondenseerd?
  • Waar bevindt het beschadigde glas zich? Op het gelijkvloers of op een verdieping?
  • Komt het beschadigde glas tot op de grond?
  • Welk glas zit er momenteel in je raam/deur? Enkel, dubbel of driedubbel glas?
  • Wat zijn de ruwe afmetingen van het glas? (het zichtbare glas, breedte x hoogte, in mm). Je kan bij het opmeten deze richtlijnen volgen.
  • Is je woning of gebouw ouder of jonger dan 10 jaar?
  • Foto’s: een overzichtsfoto van het raam/de deur, een detailfoto van de rechter- of linker onderhoek van het glas, inclusief het kader. Bij een grote glaspartij en glas op een verdieping ontvangen we ook graag een foto van de situatie rondom het glas. Voorbeelden van deze foto’s kan je hier bekijken.

Je kan een offerte aanvragen via onze website of via mail: info@weemaesglas.be

Ik heb een offerte ontvangen die ik wens goed te keuren, wat nu?

We hebben steeds een schriftelijk akkoord nodig voor we verdere stappen kunnen ondernemen.

Ga je akkoord met je offerte? Top! Dan stuur je ons best een mailtje met de offerte die je van ons ontvangen hebt als bijlage, en volgende info: “Hierbij bevestig ik dat we akkoord gaan met de offerte in bijlage en we de werken willen laten uitvoeren.

Na je bevestiging ontvang je van ons een voorschotfactuur en komt onze opmeter bij je langs om de definitieve maten op te nemen. Daarna nemen we je glas in bestelling. Kwam onze opmeter al langs voor je offerte van ons ontving? Dan nemen we na je goedkeuring en betaling van het voorschot (niet altijd van toepassing) direct het glas in bestelling.

Nadat je glas in bestelling gaat mag je rekenen op een 4 à 6 weken voor we je glas komen plaatsen. Onze planningsdienst contacteert je hiervoor gemiddeld 3 weken nadat je glas besteld werd. Je krijgt van ons ook steeds een Track & Trace link waarop je de voortgang van je herstelling kan volgen.

Mijn offerte na opmeting ligt hoger of lager dan de eerste offerte, hoe komt dit?

Vaak maken we eerst een offerte op van op afstand. Daarna komt onze opmeter langs om de definitieve maten op te nemen en eventuele coatings of speciale samenstellingen van het glas correct te bepalen.

In bepaalde gevallen kan je definitieve offerte hoger of lager liggen dan je eerste prijsindicatie. Mogelijke oorzaken hiervan zijn:

    • Andere afmetingen van het glas (kleiner of groter)
    • We moeten (geen) veiligheidsglas voorzien volgens de veiligheidsnorm
    • Er moet een andere coating voorzien worden
    • Er wordt een ander type glas voorzien (bijvoorbeeld zonwerend glas)
    • De plaatsing van het glas vraagt meer of minder manschappen of hulpmiddelen dan voorzien

Ook voor deze aangepaste offerte hebben we je schriftelijke goedkeuring nodig.

Ik heb net een offerte goedgekeurd, hoe lang duurt het vooraleer het glas wordt hersteld?

Nadat je je offerte goedkeurt komen we in de meeste gevallen nog langs om je glas op te meten en de technische aanpak te bepalen. Eens de opmeting verwerkt is door onze collega’s op kantoor, gaat je glas in bestelling.

Kwamen we voor het opmaken van je offerte reeds langs om het glas op te meten, dan gaat je glas kort na je goedkeuring en ontvangst van het voorschot (niet altijd van toepassing) in bestelling.

Ongeveer 4 à 6 weken nadat het glas besteld werd, komen we bij je langs om het glas te vervangen. Onze planningsdienst neemt gemiddeld 3 weken na de bestelling van het glas contact op om de herstelling van je glas in te plannen.

Alles over glasschade

Ik heb condens op mijn glas, wat wil dit zeggen?

Condensatie op het glas is geen glasschade of technische fout (in tegenstelling tot condens tussen het glas).

1. Condens op de buitenruit
Condensatie op de buitenruit van het glas is een verschijnsel dat je vaak ‘s nachts of in de vroege ochtend ziet.
Bij isolerend glas wordt het buitenblad niet opgewarmd door de warmte in huis, hierdoor ligt de temperatuur van het buitenste blad een stuk
lager.

Wanneer het ‘s ochtends buiten opwarmt zal de temperatuur van de buitenruit lager liggen dan de buitentemperatuur. Is de temperatuur van het buitenste glasoppervlak ook lager dan het dauwpunt, dan zal de warmte neerslaan op het glas en zal er condens verschijnen.

Condensatie op de buitenkant van het glas is niets om je zorgen over te maken. Je mag het fenomeen zelfs zien als bewijs dat het hoogrendementsglas doet wat er van verlangd wordt: isoleren.

2. Condens op de binnenruit
Is er damp aan de binnenzijde van het raam? Dan is een te hoge vochtigheid, of koud glas waarschijnlijk de oorzaak. Hoe slechter isolerend het glas, hoe kouder het binnenblad, hoe sneller er condensvorming langs binnen zal zijn. De oplossing hiervoor is de woning voldoende ventileren of beter isoleren.

Bij plaatsing van hoogrendementsglas is het belangrijk om ook de gepaste ventilatie(roosters) te voorzien zodat je condensatie op ramen en muren kan vermijden. Dit kan anders zorgen voor vochtproblemen en schimmel in huis: condens zal steeds neerslaan op het koudste oppervlak.

Er zit condens tussen de glasbladen van mijn (drie)dubbel glas, wat moet ik doen?

Bij condens tussen de twee (of drie) glasbladen is er sprake van schade. In dit geval is de dichting van het dubbel of driedubbel glas niet meer hermetisch afgesloten.

Dit kan door een fabricagefout of ouderdom, maar ook doordat de dichtingen van het glas blootgesteld worden aan UV licht en/of door slechte afwatering of slechte ventilatie in de sponning.

Dat is ook de reden waarom we dit fenomeen sneller zien bij dakbeglazingen: deze zijn meer onderhevig aan de weersomstandigheden. Ook extreme omgevingen zoals sauna’s, zwembaden en blootstelling aan zoute zeelucht kunnen voor een snellere slijtage van de dichtingen zorgen.

Doordat het glas lek is, kan het isolerend gas of de lucht (bij oudere ramen) die tussen de glasbladen zit ontsnappen.

Hierdoor kan er vocht en vuil naar binnen en verliest het glas ook zijn isolatiewaarde.

Deze schade kan zich op termijn ook uiten als een witte waas tussen het glas of vuil tussen de glasbladen. Het glas wordt dan ondoorzichtig.

Een gecondenseerde beglazing kan niet hersteld worden en wordt daarom altijd vervangen.

Ik heb glasbreuk, wat nu?

De eerste vraag die je je moet stellen bij glasbreuk is of het gaat over een gevaarlijke situatie: is er kans op verwondingen door glasscherven? Is er risico op doorval? Of is de veiligheid van je koopwaar of woning niet meer te garanderen?



In dat geval vraag je best een securisatie of beveiliging aan.

  • Als particulier kan dit via je verzekering: je vraagt een beveiliging aan bij hen en je aanvraag komt daarna bij ons terecht. Nadat we de aanvraag van je verzekering ontvangen hebben, bekijken we hoe snel we een ploeg bij je langs kunnen sturen.
  • Als bedrijf kan je contact opnemen met ons via het gratis nummer 0800 11 879 of via info@weemaesglas.be. We bekijken dan hoe snel onze techniekers bij je kunnen langskomen.

Afhankelijk van de urgentie komen we de dag zelf of de dag na de aanvraag bij je langs. We beveiligen steeds met een stevige folie of een houten plaat.

 

Gaat het over een minder gevaarlijke situatie zoals een thermische of gelijkaardige breuk?



Deze vormen niet direct een gevaar. In dat geval kan je volgende stappen volgen:

  • Vul dit formulier in op onze website (zo heb je direct een overzicht van welke informatie we nodig hebben voor je offerte) of stuur een mailtje naar info@weemaesglas.be met je contactgegevens, info over de glasschade, de ruwe afmetingen van het glas en een aantal foto’s van de situatie.
  • Hebben we nog bijkomende informatie nodig? Dan mag je binnen de 2 werkdagen nog een mailtje of telefoontje van ons verwachten. Hou zeker je ongewenste mail in de gaten, soms komen onze mailtjes daar terecht.
  • Hebben we alle info? Dan stellen we een offerte van op afstand op. Deze mag je binnen de 2 à 3 werkdagen in je inbox verwachten. We bezorgen je ook steeds een Track & Trace code zodat je de voortgang van je herstelling op elk moment kan bekijken.
  • Geef je glasschade aan bij je verzekering en bezorg hen onze offerte. Of, bezorg ons de contactgegevens van je makelaar en we sturen je offerte rechtstreeks door naar hen. De aangifte van je glasschade moet je wel nog steeds zelf doen, dit kunnen wij helaas niet voor jou.

Keur jij of je verzekering de offerte goed? Dan plannen we zo snel mogelijk de opmeting van je glas in, en ontvang je van ons een voorschotfactuur.

Nadat onze opmeter bij je langs geweest is, wordt de opmeting verwerkt en gaat je glas in bestelling. Na bestelling duurt het gemiddeld 4 à 6 weken voor we bij je langskomen om het glas te vervangen. Wanneer we de leverdatum van je glas kennen, nemen we contact met je op om de herstelling van je glas in te plannen. Dit kan tot 3 weken na de bestelling van je glas duren.

De voortgang van je herstelling kan je steeds live volgen via de Track & Trace link die we je bezorgen.

Er werd bij me ingebroken en ik heb schade aan mijn ramen, wat moet ik doen?

Schade aan je glas of ramen na inbraak kan je steeds aangeven bij je verzekering.

Gaat het over lichte schade, waarbij er geen gevaar is op verwondingen? Dan geef je de schade aan bij je verzekering. Eens aangegeven kan je verzekering zelf iemand aanstellen voor het herstel van je glas, of je neemt zelf contact op met een glashersteller: vul volgend formulier in en je ontvangt van ons binnen 2 à 3 werkdagen een offerte van ons. We sturen deze ook rechtstreeks naar je makelaar wanneer je dit wenst.

Gaat het over ernstige schade? Dan vraag je best een beveiliging aan via je verzekering. Wanneer we je aanvraag binnen krijgen nemen we zo snel mogelijk contact met je op en bekijken we wanneer we een ploeg bij je langs kunnen sturen. Onze techniekers komen dan, afhankelijk van de schade, je ruit beveiligen met een stevige folie of met een houten plank.

Onze techniekers nemen dan ook steeds de maten op van het beschadigde glas. Zo kunnen we je na de beveiliging vlot een offerte bezorgen voor het herstel.

Kan ik glasschade aangeven aan mijn verzekering?

Ja, al hangt het type schade dat gedekt wordt wel af van je polis en je verzekering:

  • Glasbreuk wordt door je verzekering gedekt.
  • Ook gecondenseerd glas valt in veel gevallen onder je brandverzekering. Let hier wel op als je meer dan 1 gecondenseerd raam hebt: afhankelijk van je verzekering en je polis geldt de franchise per ruit of per ruimte, en niet op alle gecondenseerde ruiten samen.
  • Krassen worden niet altijd gedekt door je verzekering.

Om zeker te zijn welk soort schade je kan aangegeven bij je verzekering, en welke franchise er geldt, check je best even je polis, of neem je contact op met je makelaar.

Weemaes werkt samen met alle Belgische verzekeringsmaatschappijen. De aangifte van de glasschade kunnen we helaas nog niet voor jou doen, maar als je wil, bezorgen we je offerte wel rechtstreeks aan je makelaar.

Er is maar 1 glasblad van mijn dubbel gebroken, kunnen jullie enkel het gebroken glasblad vervangen?

Nee. Wanneer er schade is aan je dubbel glas vervangen we steeds de volledige beglazing.

Dubbel glas is zo opgebouwd dat we niet gewoon één van de twee glasbladen kunnen vervangen: dubbel glas bestaat uit twee glasbladen met daartussen een spouw die bestaat uit een gasvulling of lucht, en een afstandhouder. Deze elementen vormen één hermetisch afgesloten geheel.

Wanneer dubbel glas breekt, ontsnapt het isolerend gas (of lucht bij oudere ramen) van tussen de twee glasbladen. Het raam vormt geen luchtledig geheel meer. We kunnen van je raam niet opnieuw een hermetisch afgesloten geheel maken door enkel het gebroken glasblad te vervangen (net als we ook geen nieuwe gasvulling kunnen toevoegen aan je glas). Daarom wordt in dit geval steeds de volledige beglazing vervangen. Je dubbel glas wordt steeds op maat gemaakt bij één van onze producenten.

Je kan je offerte voor glasherstel via dit contactformulier aanvragen. Als je wil bezorgen we je offerte ook rechtstreeks aan je verzekeringsmakelaar (de aangifte van de glasschade moet je zelf doen, dit kunnen we helaas niet voor jou).

Alles over glas

Wat is enkel glas?

Enkel glas bestaat uit één enkele laag en wordt ook floatglas genoemd. Het vormt de basis van bijna alle glassoorten zoals dubbel glas, hoogrendementsglas, vacuümglas, veiligheidsglas etc.

Aan enkel glas kunnen heel wat extra eigenschappen toegevoegd worden. Dit kan aan de hand van coatings, folies die tussen meerdere lagen floatglas toegevoegd worden, of andere procedés (zoals zandstralen, zuren of harden). Op die manier kan het glas bijvoorbeeld akoestisch verbeterd worden, kan er veiligheidsglas van gemaakt worden, en kan de transparantie ervan (deels) beperkt worden.

De dikte van enkel glas varieert, afhankelijk van de toepassing en de afmetingen van het glas.

Sinds de commercialisatie van dubbel glas
wordt enkel glas een pak minder gebruikt in buitenschrijnwerk in woningen en andere gebouwen behalve bijvoorbeeld enkel veiligheidsglas in bestaande vitrines en etalages (Let op, in nieuwbouw moet ook hier isolerend glas voorzien worden). Dit omdat het glas beperkte isolerende eigenschappen heeft: het houdt de warmte veel minder binnen en houdt ook geluid minder goed buiten. De isolatiewaarde van enkel glas is 5.8 Ug.

Enkel glas wordt wel nog regelmatig gebruikt in interieurbeglazing, vaak in de vorm van gehard of gelaagd veiligheidsglas, al dan niet met verbeterde akoestische eigenschappen.

Wat is dubbel glas?

Klassiek dubbel glas bestaat uit twee glaspanelen met een luchtruimte tussen. Deze ruimte wordt de spouw genoemd, en is gevuld met lucht (of een edelgas bij hoogrendementsglas). De spouw bestaat uit een afstandhouder en verschillende dichtingen die ervoor zorgen dat de lucht op zijn plaats blijft, en er geen vuil of vocht in de spouw kan. De glaspanelen en de spouw vormen zo een hermetisch afgesloten geheel. Voor dakbeglazingen, aan zwembaden en bij glas op glas constructies is er een speciaal type dichting nodig om degeneratie van de dichting van het glas tegen te gaan.

In de afstandhouder zit ook een droogmiddel. Dit middel zorgt ervoor dat de lucht of het edelgas droog blijven en dat eventuele waterdamp die toch door het dichtingsscherm komt, geabsorbeerd wordt.

Dubbel glas werd voor het eerst toegepast in de jaren ‘30 en werd in de jaren ‘40 gecommercialiseerd onder de naam Thermopane.

In vergelijking met het enkel glas dat voordien gebruikt werd, heeft dit dubbel glas een betere thermische isolatie. De isolatiewaarde van klassiek dubbel glas is gemiddeld 2.9 Ug.

Wat is hoogrendementsglas?

Hoogrendementsglas (ook wel HR glas) werd ontwikkeld in de jaren ‘90 en bestaat, net als klassiek dubbel glas, uit twee glaspanelen die van elkaar gescheiden worden door een spouw. Een aantal zaken waarin hoogrendementsglas verschilt van klassiek dubbel glas zijn:
• de isolerende coating
• een bredere spouw
• een andere vulling van de spouw

Doorheen de jaren werden er verschillende, steeds beter isolerende, soorten hoogrendementsglas ontwikkeld.

Zo werd er in de eerste versies een isolerende coating aangebracht waardoor de isolatiewaarde van 2.9 Ug naar 1.9 Ug ging. Deze coating werd steeds verbeterd, en er werd in de spouw ook een edelgas (zoals Argon, en heel uitzonderlijk Krypton) toegevoegd in plaats van lucht om de energieprestaties te verbeteren. Dit gas zorgt voor een lagere circulatie in de spouw, waardoor er een tragere overdracht is van warmte of koude van het ene glaspaneel naar het andere.

Het huidige hoogrendementsglas heeft dankzij deze aanpassingen een gemiddelde isolatiewaarde van 1.0 Ug, bij een spouw van 15 mm en een 1.0 coating.

Nog in de huidige generatie hoogrendementsglas zien we “warm edge spacers” ofwel thermisch onderbroken afstandhouders. Deze worden gemaakt van materialen met een lage thermische geleiding zoals kunststof. Warm edge spacers verminderen de warmteoverdracht tussen de glaspanelen (vooral aan de rand van het glas), en zorgen zo voor een nog betere thermische isolatie.

Wat is driedubbel glas?

Driedubbel glas, of triple glas, bestaat uit 3 glaspanelen en twee tussenruimtes. Dit type glas kwam in de jaren ‘70 in gebruik.

Net als bij gewoon dubbel glas en dubbel hoogrendementsglas is het geheel hermetisch afgesloten. De spouw bij driedubbel glas is zoals bij dubbel glas gevuld met een gasvulling of lucht (bij de oudere generatie triple glas).
Er is ook telkens een afstandhouder, al dan niet met warm edge spacer voor een verbeterde thermische isolatie. Het huidige triple glas heeft een isolerende (1.0 en/of zonwerende) coating op zowel het binnen- als het buitenblad.

De extra spouw met gasvulling zorgt ervoor dat het warmteverlies sterk verminderd kan worden. Driedubbel glas heeft een isolatiewaarde van 0.5 Ug. Het glas wordt dan ook vaak gebruikt in energiezuinige en passiefwoningen.

Wat is vacuümglas?

Vacuümglas is een geavanceerde vorm van hoogrendementsglas. Het glas bestaat uit twee glasplaten met daartussen vacuüm getrokken spouw. Kenmerkend voor dit type glas is dat het zeer dun is, het kan daardoor heel gemakkelijk geplaatst worden in bestaande raamkozijnen (ook ter vervanging van enkel glas) zonder echt aanpassingen te moeten maken aan het kader.

Er zijn verschillende soorten vacuümglas op de markt. Weemaes is erkend plaatser van het vacuümglas van FINEO. FINEO vacuümglas werd in 2019 gelanceerd door AGC Glass Europe. Dit glas bestaat uit twee glasbladen met daartussen een microspouw van 0,1 mm. De glasplaten zijn 3 tot 6 mm dik, en één van de bladen wordt voorzien van een speciale isolerende coating.

Bij dit type vacuümglas worden de glasbladen van elkaar gescheiden door microspacers, kleine minuscule cilindervormige afstandhouders. Deze zorgen ervoor dat de glasplaten elkaar niet raken. Van dichtbij kan je deze zwarte puntjes zien, maar van op een afstand ziet het glas eruit als regulier glas.

Het vacuüm zorgt voor een uitstekende thermische isolatie: er is geen circulatie in de spouw, waardoor de warmte minder snel doorgegeven wordt van het ene glasblad naar het andere.

De gemiddelde isolatiewaarde van FINEO vacuümglas is 0.7 Ug. Voor een nog betere u-waarde is er ook een hybride vorm beschikbaar, waar vacuümglas gecombineerd wordt met hoogrendementsglas. Een van de glaspanelen van het hoogrendementsglas wordt hier vervangen door vacuümglas. Zo kan je een isolatiewaarde van 0.4 Ug behalen.

Het glas is een pak dunner dan dubbel en driedubbel glas, en ook een derde minder zwaar dan driedubbel glas. Hierdoor is het perfect mogelijk om het glas in bestaande kozijnen te plaatsen, zonder de gewichts- en diktebeperkingen van andere types beglazingen. Ook akoestisch scoort vacuümglas beter dan dubbel glas.

Er zijn net als bij andere glassoorten verschillende varianten beschikbaar van vacuümglas: geluidswerend, zonwerend, gelaagd etc.

Het glas wordt vaak gebruikt in gebouwen waar goede thermische isolatie belangrijk is, zoals in passiefhuizen, en bij de renovaties van historische en beschermde gebouwen.

FINEO vacuümglas is de meest innovatieve optie op de markt, wat er ook voor zorgt dat het prijskaartje hier hoger ligt dan bij klassiek hoogrendementsglas.

Wat is zonwerend glas?

Zonwerend glas is hoogrendementsglas waarop een laagje metaaloxide is aangebracht om de zonwering te versterken.

De coating van fijne ijzerdeeltjes reflecteert de zonnestralen gedeeltelijk, en houdt daardoor de warmte van de zon beter buiten dan klassiek hoogrendementsglas.
Zonwerend glas wordt daarom meestal gebruikt in zuid-gerichte gevels en in dakramen. Hoe zwaarder de coating, hoe beter de zon er tegengehouden wordt en hoe minder licht er binnen komt. Het glas is dan ook een pak donkerder.

Vierseizoensglas is een lichte variant van zonwerend glas. Dit type glas laat meer licht en warmte door dan andere, zwaardere varianten van zonwerend glas.

Wat is veiligheidsglas?

Veiligheidsglas is letselwerend glas. In geval van breuk ontstaan er bij dit type glas geen grote scherpe glasscherven waaraan je je kan verwonden.

De veiligheidsnorm NBN S 23-002 bepaalt wanneer er veiligheidsglas geplaatst moet worden (om doorval te vermijden of de kans op verwonding te beperken). Deze norm is van kracht sinds 2007. De algemene regel is dat wanneer de voet van het raam lager dan 90 cm van de grond komt, er veiligheidsglas geplaatst moet worden.

Er zijn twee types veiligheidsglas: gelaagd veiligheidsglas en gehard veiligheidsglas.

Welk type veiligheidsglas er geplaatst mag worden hangt af van de situatie.

Wat is gelaagd glas?

Gelaagd glas is samengesteld uit twee glasplaten die over hun gehele oppervlakte verlijmd zijn met een tussenlaag (bij kogelwerend glas kunnen er nog extra glasbladen bij komen).

De tussenlaag bestaat uit één of meerdere kunststoffolies. Als gelaagd glas breekt, blijft het glas kleven aan de PVB folie zodat er geen doorval mogelijk is. Hierdoor heeft het glas ook verbeterde inbraakwerende eigenschappen. Bij bepaalde types gelaagd glas, zoals voor balustrades, wordt er een stijve folie gebruikt (DG41) die ervoor zorgt dat het glas niet ombuigt als het glas breekt.

Zowel enkel als dubbel glas kan gelaagd worden. Dubbel glas kan eenzijdig en tweezijdig gelaagd zijn.

Bij een raam op hoogte (> 1,5 m) dat lager dan 90 cm komt wordt er steeds gelaagd glas geplaatst zodat er geen doorval mogelijk is.

Wat is gehard glas?

Gehard glas is 7 keer sterker dan gewoon enkel glas. Het wordt gebakken in een speciale oven die het glas binnen een paar minuten tot ongeveer 600 graden Celsius verwarmt en dan bruusk terug afkoelt. Hierdoor ontstaan er permanente spanningen in het glas: het glas is om die reden beter bestand tegen mechanische en thermische belastingen.

Het glas kan na de harding niet meer versneden worden. Openingen en uitsparingen in het glas worden steeds voor het harden aangebracht.

Bij een breuk valt het glas uiteen in kleine brokjes waarbij er minder snijgevaar is. Het wordt vaak bij interieurbeglazing gebruikt. Bij grote beglazingen op hoogte wordt er geen gehard glas gebruikt, omdat er bij breuk kans op doorval is.